Floripa! - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Jan Holland - WaarBenJij.nu Floripa! - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Jan Holland - WaarBenJij.nu

Floripa!

Door: Jan van Holland

Blijf op de hoogte en volg Jan

05 Oktober 2012 | Brazilië, Florianópolis

Zo.... Het is weer een tijdje geleden dat er hier wat geplaatst is en dat heeft een belangrijke reden, maar dat vertel ik later (al weet bijna iedereen al dat ik in Buenos Aires beroofd ben...)

Maar voordat ik dat vertel, wil ik eerst mijn belevenissen in Florianopolis met jullie delen! Ik kwam er aan op een zaterdag. Na een busreis van 4,5 uur reden we Florianopolis binnen, een stad waar surfen een religie is, een goede plaats om te verblijven dus! Ik pakte een bus naar mijn hostel. Vol verwachting klopte mijn hart en eenmaal aangekomen wist ik het: dit is het beste en mooiste hostel waar ik deze trip ga verblijven. Ik werd met open armen ontvangen door een lid van de staf! Wat kenmerken: gratis surfboards, elke avond een diner gemaakt door een Italiaanse kokkin (onbeschrijfelijk goed), elke ochtend een ontbijt met de beste juice ooit, elke avond een gratis Caipirinha en een fabelachtig uitzicht over de oceaan! Ik kan je vertellen, meer heb je niet nodig om een goede tijd te hebben! De eerste avond verliep ook superchill! Na een diner met all you can eat lasagna (sorry ma, maar dit is de allerbeste lasagna die ik ooit gegeten heb), wat drankjes en goede verhalen delen met een Nederlands koppel, besloot ik mn bed op te zoeken, want de volgende ochtend moest er gesurft worden! na een heerlijk nachtje werd ik om half 7 wakker, liep ik naar buiten en checkte ik de oceaan voor wat golven. Die waren er (samen met een heerlijke zon) en vol goede moed liep ik naar de oceaan. Daar genoot ik van de eerste golven van mijn reis. Sunrise surfing blijft een van de lekkerste dingen om te doen, dus voldaan liep ik terug naar hostel om daar te gaan genieten van een welverdiend ontbijtje! Het ontbijt was (net als de sunrise surf) top! Verse fruitsap, verse broodjes, ham kaas, watermeloen, meloen, papaja, ananas..... Aardig compleet dus! Na het ontbijt ging ik samen met de Nederlanders een hike doen naar een strand. Dit deed ik met een surfboard onder mijn arm, want ook 's middags moest er gesurft worden! De golven waren 2 meter hoog, supersterk en er stond een sterke stroming naar links.. Het werd een gevecht tegen de oceaan om er doorheen te komen.. Dat lukte bijna, maar helaas viel er een grote golf op mn doerak en die golf besloot mijn board mee te nemen naar het strand (mn leash brak), dus er zat niets anders op dan terug naar het strand te zwemmen.. Na een korte reparatie nog een poging gedaan, maar veel succes was er niet te behalen.. Het was wel een heerlijke dag en na een Typisch Braziliaanse maaltijd (feijoda) in het hostel, wat drankjes, jamsessies met gitaar en sterke verhalen met een kudde Australiers en Nieuw Zeelanders, was het bedtijd..
Next morning 7 uur een regenachtige surfsessie gehad, daarna opnieuw een perfect ontbijt en daarna een uitnodiging om samen met de Nederlanders en een Amerikaan (met een gehuurde auto) naar der andere kant van het eiland te rijden! Daar hebben we een prachtige hike (1,5 uur heen, 1,5 uur terug) gedaan naar een virgin beach. Het strand was werkelijk adembenemend mooi en we waren de enige mensen daar, dus het expeditie Robinson gevoel was compleet! Na wat uurtjes puur genieten, liepen we terug en reden we naar een restaurant met uitzicht op zee en daar keken we (vergezeld met een biertje) naar de zonsondergang! Toen die onderwas, besloten we daar te eten. We bestelden allerlei zeevruch gerechten en deelden alles compleet backpackers style! Na deze maaltijd kan ik trots zeggen dat ik oesters gegeten heb (en garnalen, sardines, inktvis)!
De volgende ochtend weer gesurft in de stromende regen. Daarna wat zaakjes geregeld op de laptop en toen ik daar mee klaar was ging ik de stad verkennen. Helaas begon het weer te regenen, dus ik strandde ergens in een barretje. Daar at en dronk ik wat en toen ik geen zin meer had om er te zitten ben ik naar het hostel gerend! Daar keek ik samen met wat andere reizigers naar een surf DVD van Kelly Slater (geniaal) en na opnieuw een fantastische maaltijd (grilled chicken, worstjes, frietjes, sla en sauzen) werden we uitgenodigd om ergens te gaan dansen (Brazilian style). Daar aangekomen bleek het dat Nederlanders geen dansers zijn. Ziet een Braziliaans danskoppel eruit als een soepele, zwoele eenheid, dan ben je als Nederlander te vergelijken met een 200 jaar oude eikenboom.. Het was dus niet aan mij besteed, maar het was wel cool om een keer mee te maken!
Woensdagochtend waren er geen golven, dus geen sunrise surf. Gelukkig waren er 's middags wel golven, dus toch nog in het water gelegen met wat andere reizigers. Daarna gechilled, gedoucht, wat gegeten en samen met twee Nieuw Zeelanders naar de zandduinen voor een sessie sandboarding! Dat viel helaas tegen, want er stond windkracht 12 daar, dus er viel niet veel succes te behalen. Toch was het leuk om het te proberen! na deze actieve dag gingen we terug naar het hostel. Opnieuw stond er lasagna op het menu en dat was opnieuw perfect! Na de maaltijd barstte er een feestje los in het hostel en dat was geweldig! Een perfecte (laatste) avond later bedacht ik me moe maar voldaan dat het hier dicht tegen het perfecte aan zit!
Mijn laatste ochtend Florianopolis kreeg ik de beste surf van de week! ik liep naar het strand met een regenboog voor me, toen ik het water in ging begon het kort, maar hysterisch hard te regenen, na deze bui brak er een heerlijke zon door. Dit alles werd vergezeld met rustige glassy waves. Ook was ik ongeveer de enige in het water. Dit geeft je een gevoel van ultieme vrijheid en dankbaarheid, want elke dag kom je er weer achter dat het leven prachtig is! Met dit goede gevoel in mijn lichaam nam ik afscheid van de andere reizigers, de staff, de oceaan en het geniale hostel, wetend dat het een zekerheid is dat ik hier ooiit weer terug ga komen....

  • 06 Oktober 2012 - 08:52

    Pa:

    Goedemorgen, wat een verhaal. Ik heb er beelden bij gekregen. Genieten met een grote G. Ik zou daar gewoon 3 maanden blijven. Waar zijn de foto's????
    Ik heb gisteren ook gesurfd op Strand Horst! Toch een ietssiepietsie minder bounty dan die plekken die jij beschrijfd. Dit was meer hatseflatsboerenkoolstronkenwindsurfen in de polder, maar daarom niet minder leuk. Woeste wind en met mijn Hellcat 6.2 een geweldige middag beleefd. Thuis gekomen een heerlijk pannetje nasi door Pieter gemaakt weggetikt en daarna chillen op de bank voor de Voice of Holland. Zo nou jij weer.
    Hé kerel, veel plezier nog en laat maar snel weer iets van je horen. We kijken er naar uit hier. Groeten van ons allen.
    X pa.

  • 06 Oktober 2012 - 20:12

    Ma:

    Ha lieve lieverd!

    Net terug van een lange winkeldag met de gezusters.
    Nu heerlijk genoten van jouw verhaal compleet met kopje koffie.
    Ik blijf het zeggen, het is daar onwaarschijnlijk mooi en leuk, zo goed beschrijf je de dingen.
    Bijzonder om telkens weer te merken dat er veel nationaliteiten tezamen komen op zulke plekken.
    En dat deze mensen blijkbaar ook behoefte hebben aan gezelligheid.
    Fijn voor jou en een stukje rust voor thuis dat je niet moederziel alleen door dat grote land trekt

    Jammer dat je paspoort nog niet voor elkaar is, maar dinsdag gaat dit vast lukken.
    Jongen, het is me wat, blijf je onverminderd moedig en stoer vinden!!

    Ik ga Angels en Demons kijken, (goeie film!!! zou jij nu zeggen)

    Dag lieverd, tot snel.

    Mams



  • 07 Oktober 2012 - 15:38

    Erik:

    Goed verhaal weer broertje! Goed te horen dat je daar zo genoten hebt! We gaan er nog eens heen lees ik al wel :)

    XX

  • 08 Oktober 2012 - 00:34

    Jan Van Holland:

    De foto's ontbreken, vanwege het missen van een laptop! Zaterdag zet ik er foto's bij!

    Jullie vervelen je ook niet zo te lezen! Lekker hoor, avondjes bankhangen en tv kijken! Klinkt top!

  • 08 Oktober 2012 - 14:26

    Klas Den:

    Hallo Jan,
    Wij zijn op school.
    (De Bosschool, zegt Jelle)
    In de klas.
    Jij niet.
    Jij bent op reis.
    Ver weg.
    Wij hebben boekenweek.
    Het gaat over 'de wijde wereld'.
    Over nieuwe dingen beleven.
    Wat je nog nooit eerder hebt beleefd!
    Dat doe jij nu, Jan.

    Tony:
    met de boot
    varen,bzzzzzzz
    dan dr'op zitten in de boot,
    met de fiets,
    tring tring!

    Fleur:
    Hallo Jan,
    Ben je op reis?
    Dag Jan!
    Groetjes, Fleur

    Jaymi:
    Hallo Jan,
    Jan in het zand.

    Elisa:
    Kus!
    Kus voor Jan.

    Jelle:
    Hallo Jan,
    Je moet snel weer terug komen naar school.
    Ik heb jou een tijd niet gezien.
    Veel plezier op reis natuurlijk hè.
    Lekker slapen, ontbijten, lekker met je blote voeten in de zee.
    En daarna kom je snel weer terug.
    Dag lieve Jan.
    Van Jelle

    Maartje is helaas ziek vandaag.
    Jammer, zegt Tony.
    Het is niet anders, zegt Jelle

    (En zo kunnen we nog úren doorgaan!)

    Doei Jan!
    Veel plezier.
    Groeten ook van de 'juffen' v/d Den

  • 11 Oktober 2012 - 18:10

    Dick:

    Wat een heerlijk vrij leven en een perfect avontuur.
    Blijf genieten en verhalen sturen,top!
    Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Hallo en welkom op mijn reisblog. Op deze website staan verslagen van de reizen die ik heb gemaakt, of die ik aan het maken ben! Neem gerust een kijkje en laat een berichtje achter als je dat leuk vindt! Enjoy! Gr, Jan

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1004
Totaal aantal bezoekers 36022

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 31 Januari 2013

Backpacktrip van Rio naar Bogota

27 Januari 2009 - 30 Mei 2009

Stage Curacao!

Landen bezocht: