Over vrienden, wijn in Mendoza en steaks - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Jan Holland - WaarBenJij.nu Over vrienden, wijn in Mendoza en steaks - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Jan Holland - WaarBenJij.nu

Over vrienden, wijn in Mendoza en steaks

Door: Jan van Holland

Blijf op de hoogte en volg Jan

20 Oktober 2012 | Chili, Santiago de Chile

Na een week in Milhouse Avenue geweest te zijn, werd het tijd voor wat anders! Ik vroeg Else en Johannes om een gunst, namelijk een nachtje verblijven in hun appartement! Dat was geen probleem en op vrijdag pakte ik een taxi richting Palermo! Ik werd hartelijk ontvangen en na een biertje besloten Johannes en ik boodschappen te gaan doen. Op het menu stond: Steak met gebakken aardappeltjes en wat drankjes! Vol goede moed gingen we eerst naar een slager en daar haalden we drie grote, dikke sappige steaks! Daarna was het tijd om naar de supermarkt te gaan. Daar haalden we een teen knofllook, gemuteerde enorme aardappelen, oregano, bier, Gin en tonic. Afrekenen en terug naar het appartement (dachten we). Helaas gingen we in de verkeerde rij staan en daar hebben we haar ontmoet: het sloomste kassameisje op aarde. Niet normaal hoe langzaam zij te werk ging. Alle Argentijnen wachtten rustig af, maar wij werden stapelgek van het langzame werk. Nadat we eindelijk aan de beurt geweest waren, liepen we terug naar het appartement. Onderweg kwamen we onze drie steaks tegen die uit de rugzak gelopen waren op weg naar een hongerige eigenaar. Behoorlijk lang gewacht dus.. Eenmaal thuis hebben we de steaks heerlijk gegrilld, de aardappeltjes in de oven gedaan en daarna was het aanvallen! Een heerlijke maaltijd later waren we verzadigd en hebben we even lekker gechilled! ’s Avonds zijn we naar een club in San Telmo geweest en dat was leuk. Een hoop lokale muziek, maar we hebben ons prima vermaakt! Na deze geslaagde avond viel ik heerlijk in slaap en sliep ik tot 1 uur de volgende dag! Hoe lekker is het om in je eentje ergens te slapen. Zo rustig ook! Ik had t echt even nodig! De volgende dag hebben we een wedstrijd fietspolo gekeken (lokale sport) en daarna nam ik afscheid van deze topmensen! Had echt even een rustige nacht nodig en die heb ik gekregen! Bedankt daarvoor!
Ik besloot naar de tweede vestiging van Milhouse te gaan, omdat het daar rustiger is dan in het grote Milhouse. Dat bleek te kloppen, want de tweede week was top en een stuk rustiger! Ik heb nog een paar lekkere avonden en dagen gehad daar en ik ben daar gebleven tot de volgende vrijdag! Daarna moest ik gedwongen uitchecken, vanwege een volgeboekt hostel. Op zoek naar een ander hostel kwam ik uit bij het Puerto Limon hostel, een baken van rust in een drukke, knotsgekke stad!
Extra leuk en een van de tofste momenten in Buenos Aires was het ontmoeten van Johannes en Anne Rijken! Ze waren vrijdagavond aangekomen voor een rondreis door Argentinie en op zaterdag hadden we afgesproken om wat samen te doen! De ontmoeting was superleuk, want wanneer maak je het nu mee dat je vrienden tegenkomt aan de andere kant van de wereld! Bijzonder en heel erg leuk! We gingen naar hun hotel en daar dronken we een lekker drankje op het dakterras, in de zon. Daarna mocht ik genieten van een heerlijke douche, 5sterren stijl! Top, lekker warm en vol energie gingen we de stad in voor eerst een snack en later een Parilla (barbecue restaurant). We vonden een goede Parilla vlakbij mijn hostel. Anne bestelde een steak met frietjes! Johannes een T-Bone medium van 500 gram en ik een licht gebakken super Bife van 800 gram. We besloten de twee stukken vlees doormidden te hakken, zodat we allebei evenveel hadden! Anne kon haar steak niet helemaal op, dus in totaal hebben Johannes en ik rond de 900 gram aan steak verorberd! Zo sappig, zo lekker! Voldaan zakten we in onze stoelen en genoten na van deze heerlijke, typische Argentijnse maaltijd! Na deze maaltijd werden Johannes en Anne neergeslagen door de man met de hamer. We namen afscheid, want de volgende dag zou ik de bus pakken richting Mendoza. Opnieuw 15 uur zittend doorbrengen. Het ging redelijk snel voorbij en de volgende ochtend (maandag) kwam ik aan in Mendoza! De temperatuur was aangenaam en ik ging op zoek naar een taxi, want bussen pak ik niet meer als ik met al mijn spullen loop te zeulen!;-)
Ik vond snel een taxi en de rit duurde 18 seconden, want blijkbaar zat ik zeer dicht bij het hostel! De eerste dag heb ik lekker gechilled in de zon, wat gelezen, muziekje erbij! ’s Avonds stond er een BBQ te wachten met opnieuw veel vlees, een rood wijntje en salade. Opnieuw errug lekker!
De volgende dag een wijntour gedaan op de fiets langs allerlei wijngaarden! Mendoza staat erom bekend de beste wijn van Argentinie te verbouwen, dus dat beloofde wat! We hebben een aantal wijngaarden bezocht, wat rondleidingen gehad en natuurlijk wat wijn geproefd! De eerste wijnen gingen naar binnen als water. Toen we naar onze fietsen liepen, kregen we een klap door de zon, dus de ‘ heshesheshes’ waren na de tweede wijnproeverij niet van de lucht! Wat wel waarheid is, is dat de wijnen heerlijk smaakten, ik nu een echte wijnkenner ben (niet) en dat een biertje uitstekend smaakt na een dagje wijn geproefd te hebben. Het was een leuke dag en het is leuk om wat cultuur te snuiven. Ik blijk toch niet zo’n cultuurbarbaar te zijn, want ik vond het bezoeken van de wijngaarden interessant en leuk! ’s Avonds hebben we een maaltijd gebouwd met 4 andere reizigers en ook deze maaltijd was heerlijk! Rijst, groenten, kip, sojasaus en witte wijn bij elkaar, maakt een topmaaltijd!

Na deze leuke, informatieve dag, kwam er een einde aan mijn tijd in Argentinie. Van de prachtige, indrukwekkende watervallen van Iguazu, naar het knotsgekke, en ietwat onveilige Buenos Aires met al zijn feesten, interessante mensen, het (te) gekke Milhouse, de mooie klassieke wijken en de leuke ontmoetingen met vrienden. Uiteindelijk het rustige Mendoza met uitzicht op de machtige Andes, zijn vele wijngaarden, heerlijke BBQ’s, rode, witte wijn en rose, een stad om tot rust te komen! Nu Argentinie ook alweer achter me ligt, is het tijd voor het veelzijdige Chili, het langste land ter wereld.

Ik zit inmiddels alweer een paar dagen in Santiago en de volgende keer vertel ik jullie over mijn ervaringen en avonturen, dus stay tuned!

Ciao, Jan

Ps: de komende dagen zit ik in Pichilemu, een surfstadje in Chili. In het hostel waar ik zit, is geen internet, dus de komende dagen ben ik niet te bereiken op Facebook, whatsapp, maar dat betekent niet dat je niets naar me kunt sturen. ;-)

  • 21 Oktober 2012 - 11:10

    Maarten:

    Adrianus!

    Ik krijg nu wel trek hoor na jou verhaal over die steaks! ;-)
    Leuk verhaal verhaal weer en wat maak jij een hoop mee in zo'n korte tijd!
    Geniet lkkr van Chili de komende tijd!

    X Nicolas

  • 21 Oktober 2012 - 13:50

    Erik:

    Broertje!

    Goed te lezen dat je het zo goed hebt daar! Prima nieuws ook dat je al je spullen nog hebt, want dat schijnt ook niet vanzelfsprekend te zijn daar heb ik gehoord..

    Geniet van Pichelemu!

    XX

  • 22 Oktober 2012 - 12:03

    Pieter:

    Janus,

    Goed verhaal man. En wat een top foto's bij je andere verslag!!
    Geniet er verder van!!

    xx 'de bakker'

  • 22 Oktober 2012 - 23:54

    Ma:

    Lieve lieverd,

    Dank dank voor je prachtige verhaal met geweldig leuke en bijzondere foto's.
    Wat ontzettend leuk dat je zo kunt genieten van dingen die je van te voren wellicht had afgedaan als..mwoah
    Door je "grenzen" te verleggen letterlijk en figuurlijk, kom je tot de mooiste ontdekkingen.

    Door een zin van iemand anders hier, begreep ik dat je foto's bij je de eerdere verhaal had geplaatst.
    In een woord ADEMBENEMEND..........Hoe kan zoiets bestaan/ontstaan in de natuur.

    En de mooiste foto's vind ik die van het Andesgebergte op de achtergrond......
    Net niet echt, prachtig zeg!
    Jaloersmakend, maar het is je gegund.

    Erg fijn om het bericht van Johannes (en Anne) te lezen, een absoluut fijne vriend!
    Ons hiermee te verzekeren dat het echt goed met je gaat. Doet erg goed aan het thuisfront!

    Ik hoop dat je een fijne en goede tijd hebt in Chili, het langste land ter wereld (je weet en onthoudt veel van hetgeen je ziet en waar je bent, mooi om te lezen!!)

    Een trotse moeder geeft je een virtuele knuffel.

    Hoe je goed jongen!!!

    XXXXXX

    ma







  • 24 Oktober 2012 - 11:12

    Stef:

    Januss!

    Lekker verhaaltie weer! Mooie foto's maat.
    Een beetje aan de wijn zitten, huffnagel;)

    Blijven genieten he!

    x Evert

  • 27 Oktober 2012 - 13:26

    David:

    Hee Jan,

    Alles gaat goed zo te lezen!
    Je verslagen lees ik met plezier.
    Het is een mooie beschrijving van je avonturen.

    Fijn dat het naar je zin heb.
    Lekker aan de wijn zitten slurpen, he!
    Haha...weggespoeld met een biertje,barbaar! ;-)

    Veel plezier daar, carpe diem!

    X David


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Hallo en welkom op mijn reisblog. Op deze website staan verslagen van de reizen die ik heb gemaakt, of die ik aan het maken ben! Neem gerust een kijkje en laat een berichtje achter als je dat leuk vindt! Enjoy! Gr, Jan

Actief sinds 25 Jan. 2009
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 36080

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 31 Januari 2013

Backpacktrip van Rio naar Bogota

27 Januari 2009 - 30 Mei 2009

Stage Curacao!

Landen bezocht: